keskiviikko 24. syyskuuta 2014

Maidonluovutus

Esikoisen kanssa mulla tuli paljon maitoa. Niin että lapsi kasvoi yläkäyrillä ja pissasi vuorokaudessa 2 litraa. Sen lisäkin täytyi pumppailla usein pahimmat "pingotukset" pois. Useimmat pumppausmaidot meni viemäriin, osa pakkaseen josta ne lopulta päätyi myös viemäriin, koska eihän neiti pullosta suostunut juomaan.

Tällä kertaa ajattelin että voisin kokeilla luovuttaa äidinmaitoa. Sitten ei pumppailut menisi ainakaan hukkaan. Miksikään miejeriksi en rupea vaan luovuttaisin varmaan sen verran mitä kertyy ylimääräistä pumppailusta. Hus:n äidinmaitokeskus ilmoittaa että luovuttajaksi voi ryhtyä jo 2-3dl vuorokausmäärillä. Ja tuollaisia määriä ja enemmänkin muistaakseni esikoisen kanssa pumppailin.

Rahoiksihan tuolla ei lyö, mutta kaikki ylimääräinen on kotiinpäin äitiysrahakaudella. Lisäksi saa hyvän mielen kun tietää että pikkukeskoset saa ravinnokseen sitä ihka oikeaa tavaraa. Olen kuitenkin päättänyt että jos tuntuu että pumppailu ja välineiden keittely tms. vaatii liikaa voimavaroja kun menossa on mukana sekä esikoinen että vauva, niin sittenhän homman voi lopettaa...

Onko kokemuksia maidonluovutuksesta? Ja pärjääkö hommassa käsikäyttöisellä pumpulla? Viimeksi ainakin heruin suihkuamalla myös käsipumpulle.

4 kommenttia:

  1. Kyllä käsikäyttöisellä pumpullakin pärjää, varsinkin jos on useampi semmonen. Kahden viimeisen lapsen kohdalla olen ollut maidonluovuttaja.. jouduin muutenkin pumppaamaan kaikki maidot kun lapset syntyneet keskosena ja viettäneet elämänsä alkutaiapaleen sairaalassa.. imutaito kehittyi vasta myöhemmin, joten aluksi oli pumpulle paljon töitä. Mulla oli alkuun sairaalan sähkökäyttöinen pummppu lainassa, kun vauva kotiutui palautin sen ja jatkoi parin käsikäyttöisen pumpun voimalla. En kyllä jaksanut kauaa kun olin jo lähes 2 kuukautta pumpannut maitoa.. vauva-arjen aloitus oli muutenkin raskas ja normaalista poikkeava. tuossa ajassa luovutin 37 litraa ja kyllä siitä mukavasti sai korvausta. Mulla oli käytössä aventin 2 käsikäyttöistä pummpua, ei tarvinnut joka lypsyn jälkeen alkaa keittelemään. Löysin blogiisi kun komenetoit omaan blogiini =) Ja sattui kivasti että oli tämmöinen postaus johon mulla oli mahdollisuus vastata ja tuoda oma kokemukseni ilmi.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kokemuksesta! Enköhän mä rohkene katsoa mihin asti pääsee käsipumpun kanssa, aina voi sitten hommata toisen/sähköpumpun jos tarve vaatii :)

    VastaaPoista
  3. Ehdottomasti kannattaa luovuttaa maitoa, ettei niin kullanarvoista tavaraa tarvitse viemäriin nakata! :) Mä luovutin esikoisesta (eli toistaiseksi ainokaisesta) sen puoli vuotta, mikä OYS:ssa on rajana. Noin 10 litraa kuussa luovutin ja maidot haettiin kotoa pakkasesta parin viikon välein. Mulla oli ihan tavallinen käytettynä ostettu Aventin käsikäyttöinen pumppu, joka ajoi asian. Toki olishan se sähkökäyttöinen ollut ehkä sukkelampi ja näppärämpi! Kyllähän luovuttamiseen meni aikaa ja jonkin verran vaivaa, mutta pian pumppaamisesta 2x/pv ja tarvikkeiden keittelystä tuli sujuva rutiini. Usein vauvan päikkäriaika hurahtikin pumppaamisessa ja syömisessä, mutta yritin tehdä pumppailusta samalla lepohetken naistenlehden tai jonkun hömppäsarjan parissa. ;) Tosin mulla ei ollut silloin isompaa lasta ympärillä hyörimässä...

    Mä päätin kans, etten stressaa asiasta, ja lopetan, jos tuntuu rankalta! Jos joskus vielä olen niin onnekas, että saan vauvan ja maitoa tulee yli oman tarpeen, voisin alkaa uudelleenkin luovuttajaksi. Eihän sitä hommaa rahan takia tehdä, mutta ei se pieni korvaus haitaksikaan ole. ;) Tsemppiä loppurutistukseen!

    VastaaPoista